22 Kasım 2024
  • İstanbul17°C
  • Ankara17°C

SİSTEM

Emin Varol

23 Temmuz 2019 Salı 13:31

Sorunlar ortak akılla sağlıklı olarak çözülür. Ortak akıl sağlıklı çözümün anahtarıdır. Demokrasi, toplumsal sorunların çözümünde ortak aklın kullanılmasına olanak sağlayan bir yönetim biçimidir. Siyaset sorun çözümleme sanatıdır. Ortak aklın kullanılması bu sanatın icrasında büyük kolaylık sağlar. Sorunlarını çözümlemiş toplumlar, kalkınmış ve gelişmiş toplumlardır. Bu toplumların Demokratik Parlamenter sistemin versiyonlarıyla  yönetilmiş olmaları bir tesadüf değildir. Bizim tarihimizde de bunu görürüz. Cumhuriyet kurulduğu zaman içinde bulunduğumuz ortamla bugünü karşılaştıracak olursak, büyük işler başardığımız sonucuna varırız. O da kör topal bir demokrasiyle gerçekleşti. Demokratik Parlamenter sistemle yönetilmiş olmak, kalkınma ve gelişmemizin lokomotifi oldu. Çünkü bu sistemde, yasama yürütmeyi denetler ve gerek görürse değiştirir. Bunun içinde yürütme, yasamanın denetiminde

verimli çalışmak zorundadır. Demokratik Parlamenter sistemin kesintiye uğradığı dönemlerde, kalkınma ve gelişmenin hızı da çok düşmüştür. Kısacası, Demokratik Parlamenter sistem, kalkınma ve gelişmek için, en elverişli sistemdir.

Hangi akılla biz bu sistemi terk edip, yerine dünyada bir eşi ve benzeri olmayan, ucube, Cumhurbaşkanlığı sistemini getirdik, anlamış değilim. Bu sistem özünde Tek Adam rejimidir. Çünkü bütün yetkiler bir kişide toplanmıştır. Ortak aklı yerini tek akıl almıştır. Referandumdan önce söylenenlerin hiç biri gerçekleşmemiş, sorunların çözümü hız kazanmamış, ekonomik çöküntü başlamış, işsizlik tavan yapmış, enflasyon yükselmiştir. Bu rejim bir yıl içinde iflas etmiştir. Son seçimler, bu ucube rejimin iktidar partisini de yıprattığını ortaya koymuştur. Meclisin devre dışı kaldığı bu sistemde, milletvekili sayısını 550 den 600 e çıkarmak ta başka bir garabettir. "Cumhurbaşkanlığı sistemi gelecek ama Meclis daha etkili olacak" diyorlardı. Tam aksi gerçekleşti. Meclis değil saray ön plana çıktı. Bir yılı aşkın bir çalışma döneminde verilen soru önergelerinin yarısından fazlası yanıtsız kaldı, 1459 araştırma önergesinden sadece 5'i

kabul edilirken, 2019 kanun teklifinin sadece 39'u yasalaştı. Saray 41 Kanun Hükmünde Kararname çıkararak, yasama alanında Meclisi geçti. Meclis çalışmaları göstermelik olmaktan ileri gidemiyor. Gensoru ve güven oyu olmadığı için bakanlar Meclise hesap vermiyor. Meclis bu sistemde tamamen işlevsiz duruma getirildi. Milletvekillerine ödenen maaşlar, maliyenin sırtında bir kamburdur. Hiçbir iş yapmadan alınan bu paranın hak edilmediği açıktır. Mecliste milletvekillerinin hoş vakit geçirmelerini sağlamak amacıyla, Meclise bilardo masası, okey ve bezik takımı koymak gerekir.İşlevsiz ve büyük mali külfet getiren bu Meclisin kapatılması gerekir.

Bu sistemden bir an önce vazgeçip, Demokratik Parlamenter sisteme dönmek ülkenin yararınadır. Ülkeye hizmet sözü vererek iş başına gelenlerin sözlerine sadık kalmaları ve bu ucube sistemden ülkeyi kurtarmaları beklenir. Cumhurbaşkanlığı sistemini savunan bay Bahçeliyi ciddiye almak mümkün değildir.