AK Parti döneminde inşaatı başlanan ve daha sonra durdurulan Sancaktep Yenidoğan Metro hattının inşaat alanının İBB ait iş makineleri tarafından üzerine toprak dökülerek kapatılması sosyal medyada büyük tepki çekti.
Sancaktepe Yenidoğan Metro hattının üzerine hafriyat dökülerek kapatılmasıyla ilişkin İBB Başkanı Ekrem İmmaoğlu'nun danışmanı Murat Ongun sosyal medyadan açıklama yaparak yapılan haberlerin yalan olduğunu belirtti. Ongun Sancaktepe Yenidoğan Metro hattının kapatılmasının nedeninin yeterli yolcu kapasitesi olmadığı için Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından yatırım planlarına alınmadığını belirtti. Murat Ongun paylaşımında şu sözlere yer verdi;
MURAT ONGUN; CUMHURBAŞKANLIĞI TARAFINDAN YATIRIM PLANLARINA BİLE ALINMADI
Bir Yalan Haber Daha... Yeterli yolcu kapasitesi olmadığı için Cumhurbaşkanlığı Kamu Yatırım Programı'na bile alınmayıp 2 kez reddedilen, finans sorunu sebebiyle 2017’de eski İBB yönetimi tarafından 5 ay sonra durdurulan bu hattın sadece %1’i yapılmış ve bırakılmıştır.
ŞEYMA DÖĞÜCÜ; BÜ GÜN ÜZERİNE TOPRAK ATTIĞINIZ METRO İÇİN DE TÖREN DÜZENLEYECEK MİSİNİZ?
Sancaktepe Belediye Başkanı Şeyma Döğücü, metro inşaatının durdurulmasına Twitter hesabından tepki gösterdi. Döğücü, paylaşımında "Daha önce Sancaktepe'de bir türlü bitiremedikleri metroya ikinci başlama töreni yapan İBB'ye soruyoruz: Bugün üstüne toprak attığınız Yenidoğan Metrosu için de bir 'Metro İptal Etme Töreni' düzenleyecek misiniz?" ifadelerini kullandı.
İBB'DEN KONUYLA İLGİLİ AÇIKLAMA
İBB Resmi İnternet sitesinden konuyla ilgili açıklama yaptı. İşte Sancaktepe Metro hattının kapatılmasıyla ilgili o açıklama;
İBB, 2017’de çalışmaların durdurulduğu Yenidoğan-Cumhuriyet-Emek Metro Hattı’nın riskli bölümlerinde geçici dolgu imalatlarına başladı. Çalışma ile projenin çevreye, bölge halkına ve trafiğe olan olumsuz etkileri bertaraf edilecek. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı Yatırım Programı’na dahil edilmediği için mevcut ve yeni kredi başvurusunun yapılamadığı projenin çalışma sahalarındaki riskler de ortadan kaldırılacak
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), son iki yılda 2 raylı sistemi devreye aldı, 1’ini de kısmen hizmete açtı. On metro projesinin de finansman sorununu çözerek yeniden imalatlara başladı. İBB’nin yeniden yapımına başlamak için finansman çalışmalarının devam ettiği bir diğer hat ise, Yenidoğan-Cumhuriyet-Emek Metro Projesi. İBB, teorik ömrü iki yıl olmasına karşın yaklaşık dört yıldır faaliyetlerin durduğu hattın çalışma sahalarındaki riskleri bertaraf edecek imalatlara başladı. Çalışma ile yerleşim yeri ve trafik ile çok yakın etkileşimde bulunan projenin oluşturduğu tehlikeler ortadan kaldırılacak.
PROJE, KAMU YATIRIM PROGRAMI’NA ALINMADI
Çekmeköy-Sancaktepe-Sutanbeyli ile Yenidoğan-Cumhuriyet-Emek metro hatları (eski adı ile Sarıgazi(Hastane)-Taşdelen-Yenidoğan) 3 Mart 2017 tarihinde birlikte ihale edildi. Sözleşmesi 14 Nisan 2017’de imzalanan iki hattın yapımlarına, yüzde dörtlük fiziki ilerleme aşamasındayken 29 Aralık 2017’de ara verildi. İBB, yeniden faaliyete geçmesi için projelerin Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı Yatırım Programı’na dahil olması yönünde talepte bulundu. Programa dahil olan Çekmeköy-Sancaktepe-Sultanbeyli kısmı için Ekim 2019 yılında kredi temin edildi. Hattaki çalışmalar başlatıldı.
İBB, 6,9 km uzunluğunda ve 6 istasyonlu Yenidoğan-Cumhuriyet-Emek Metro Hattı’nda da imalatlara başlamak için aynı süreci izledi. Projenin Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı Yatırım Programı’na dahil edilmesi için gereken Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü onayına başvuru yapıldı. İBB tarafından 2015 ve 2019 yıllarında Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü’ne yapılan başvurular reddedildi. Yolculuk talebinin metro için düşük olduğu ve uygun görülmediği yönündeki kararlar İBB’ye yazılı olarak bildirildi. İBB, onay süreçlerinin tamamlanmamış olmasından dolayı mevcut kredi ve yeni yurtdışı kredi başvurusunda bulunamıyor.
OLUMSUZ ETKİLER GİDERİLECEK
2017’den beri faaliyetlerin durduğu, 2020 ile 2021 yılı Kamu Yatırım Programlarına da dahil edilmeyen hat ile ilgili İBB’nin;
- Geçici desteklerin teorik ömrünün 2 yıl olduğu ve bu ömrünü tamamladığı,
- Yapım aşamasında geçici destek sistemlerinin tasarımında deprem yüklerinin hesaba katılmadığı ve projenin birinci derece deprem kuşağında bulunduğu,
- Yerleşim yerleri ve trafik ile çok yakın etkileşimde bulunduğu yönünde değerlendirmesi bulunuyor.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.